onsdag 29 april 2015

Konferenslokal med kunskapstema del 1


Jag målar i en av konferenslokalerna på Bomans hotell just nu. Temat är kunskap. Jag har färdigställt en av väggarna där en gammal geocentrisk världsbild tillsammans med en bild från Newtons Principia (den med kanonkulan) och Einsteins berömda formel E=MC2. Jag skissade med Caran d´ache Pablos oljebaserade färgpenna istället för blyerts för att undvika att svärta ner färgen. Om jag målar en tavla på duk som ändå ska fyllas med färg använder jag gärna blyerts som jag sedan sprejar med fixativ. Fixativ lämnar dock en blänkande yta. Därför använder jag ofta färgpennor när jag vet att jag inte kommer att fylla hela ytan med färg. Jag använde raw sienna och en smula bränd umbra. När man arbetar med linjer är oftast vanlig väggfärg att föredra framför oljefärg, men vanlig väggfärg ger inga färgskiftningar, vilket jag eftersträvade denna gång. Problemet med oljefärg är att den är oftast för tjock att arbeta med och att spä ut den med vanligt medium räcker inte. Den vill gärna klumpa sig. För att få färgen samarbetsvillig spädde jag ut den med sikkativ (Sennelier siccativ courtrai) vilket gav den perfekta konsistensen (men luktar inte så sunt).


  
Konferenslokalen "Trosa Hamn" på Bomans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar