torsdag 9 april 2015

tavlor till glassbaren


Jag målade tre oljetavlor på linneduk, ca 70x100 till Bomans glassbar. Det första jag gjorde var naturligtvis att ta så många olika bilder på taxen Emil, labradoren Lisa och dalmatinern Henry. Jag fick tack och lov hjälp av min Amanda som höll hundarna på rätt avstånd (för de envisas med att trycka upp sina nosar mot kameralinsen om jag försökte fota dem själv). Jag photoshopa bilderna innan jag började måla för att försäkra mig om att jag valde rätt kropp till rätt huvud. Jag ville få en personlighet till dem alla tre. Inte nödvändigtvis den personligheten de har, för Lisa har en så typisk för labrador, snäll personlighet som inte skulle varit humoristisk i sammanhanget så henne valde jag att göra lite aristokratiskt överlägsen (vilket är det sista hon är, hon som gillar allt äckligt och tvekar aldrig att blåsa luftbubblor i dypölar).  Jag valde också att använda photoshop för att se att alla tre skulle stämma överens, kännas roliga men harmoniska med varandra. Sedan kom själva uppskissandet. Suck. Att bedöma storleken på alla tre var inte lätt. Labradoren Lisa och dalmatinern Henry var så pass lika i storlek naturligt så de var inget problem men taxen Emil fick jag göra om. Det såg inte naturligt ut när hans huvud var i samma storlek som de andra. Han behövde göras lite mindre men inte så litet som hans huvud egentligen är. När jag var klar att börja måla bestämde jag mig för att måla huvudena på alla tre tavlor parallellt. Jag använde snabbtorkande medium så att jag skulle kunna glasera över en torr yta så snart som möjligt. När jag var nöjd med deras huvuden så fortsatte jag arbetade fram en bakgrund på alla tre innan jag började med kläderna.


Bomans glasbar
Hundporträtt målade med linolja på linneduk




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar