fredag 22 april 2016

Porträtt i färgpennor

Att teckna två personer i en bild är alltid mer än dubbelt så knepigt. När man är nöjd med den ena uppstår alltid en nervositet för att misslyckas med den andra. Jag har lärt mig att låta den typen av porträtt ta tid, för jag vet att det sitter mycket i huvudet. Nästan alltid har jag ett tillfälle i varje teckning eller målning när jag tvivlar på bilden och min egen förmåga. Jag brukar hantera detta tvivel lite olika. Ibland tar jag en promenad med mina hundar eller städar eller något annat som kan distrahera mig för en stund. Ibland fortsätter jag och tänker att det bara är ett stadium i tecknandet och ibland ger jag upp och börjar om.

Teckningen är en beställning av från någon jag känner och tycker mycket om, så jag vill verkligen att de ska bli nöjda. Antar att det också skapade lite nervositet hos mig. Bilden tog mig mer eller mindre hela veckan trots att den är inte mycket större än en A4. Jag brukar inte behöva den tiden normalt. 

Jag har använt Caran dáche Luminance färgpennor på papper från Stonehenge.

Porträtt på två systrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar