söndag 7 augusti 2016

Akvarell på färgat papper

Jag håller på att experimentera mycket med akvarell just nu. De flesta bilder jag gör går direkt till soptunnan. Detta är mitt andra försök med samma bild. På den första använde jag maskeringsvätska men den gnagde sönder pappret. Denna gång provade jag att måla på ett tunt papper från Canson som heter Mi-teintes. Pappret finns i många olika färger (detta var grått) och är egentligen till för pastell och kol. Jag brukar använda det till färgpennor, vilket är perfekt. Eftersom pappret är så tunt var jag noga med att tejpa fast det på en träskiva innan jag började måla. Jag arbetade med få lager och inte allt för mycket vatten. Jag var helt övertygade om att jag skulle misslyckas igen eftersom ingenting talade för kombinationen vatten och tunt färgat papper. pappret bucklade i vått tillstånd men torkade sedan platt. Pappret absorberar inte färgen som riktiga akvarell papper men färgerna höll sig förvånansvärt klara och ser till och med transparenta ut trots att det är ett färgat papper. Så ibland kan det löna sig att experimentera :-)
Vissa färger som blev fel vågade jag dock inte bearbeta för mycket. 

Watercolor on Mi-Teintes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar