torsdag 20 april 2017

Blyertsteckning

Jag brukar ofta ha två eller fler teckningar eller målningar pågående samtidigt. En anledning är att ofta kan teckningar ha en "tråkig" monoton del, till exempel en bakgrund, som det kan vara skönt att vila lite ifrån. En annan anledning är att när man arbetar intensivt med en bild blir man lite blind för den. Oftast fokuserar jag på det viktiga i bilden under en dag eller den tid det tar i anspråk (det viktiga är oftast ansiktet, men kan även vara händer eller fötter eller till och med kläderna beroende på bilden), men tar sedan ett par dagars vila ifrån bilden och fokuserar på något annan (en annan bild) vilket gör att jag förhoppningsvis kommer tillbaka med fräscha ögon och kan se bilden för vad det faktiskt är. Dock brukar jag inte arbeta i samma material samtidigt vilket jag nu har gjort. Igår färdigställde jag en hund i blyerts och idag denna bebis. Motiven är dock så olika att det gjorde ingenting. Bebisen fick jag träffa under påsken när jag stod nere i hamnmagasinet på Bomans och visade mina bilder. Det är alltid roligt att träffa de jag ska teckna eller måla av.

Bebis i blyerts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar