fredag 21 april 2017

Nike

Jag har en nyvunnet intresse för akvarell sedan i somras. Akvarell är nog lite som blyerts, alla som tecknar och målar har nog provat dem. Dock känner jag att jag aldrig riktigt har utforskat akvarellen förrän nu. I somras provade jag en massa olika tekniker och stilar men ingenting blev vettigt alls. Jag bestämde mig för att istället lugna ner mig och prova en stil eller metod under en period istället. Jag betraktar denna bild som min tredje stil. Första stilen jag provade är på kallpressat papper (alltså papper med gräng) med ganska mycket vatten och tillåtit mer frihet för pappret och färgen att samverka (till exempel http://hedenvind.blogspot.se/2017/03/cold-water.html), den andra stilen är utförd på varmpressat papper (papper som är slätt) och där jag använt ytterst lite vatten. Det är en ytterst kontrollerad stil som påminner lite mer om olja. Här är ett exempel på det: http://hedenvind.blogspot.se/2017/03/spegeln.html

Min tredje stil (som du kan se nedan) är lite av en blandning i teknik. Jag har använt ett slätt papper (hotpressed) men mycket vatten, i alla fall initialt. Stilen är en blandning av målning och teckning.

Motivet är, som jag tänker nu i alla fall, början på en serie av målningar och teckningar. Jag är fascinerad av rörelse, har nog alltid varit det. Som liten dansade jag balett och fäktades. Numera tränar jag karate och arnis (samt andra kampkonster) nästan varje dag. På konsttriangeln i Trosa hade jag lyckan att träffa en tjej som håller på med pol dancing. Hon skickade mig en rad med bilder och jag insåg direkt att jag måste teckna/måla av varenda bild!!! Så här kommer bild nummer ett. åh, förresten, hon heter Nike!

Nike







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar